fredag 15 april 2016

Stolt över mitt jobb

Lycka är när en riskförlossning går riktigt bra, trots en större blödning! I natt hade jag hand om en blivande mamma med insulinbehandlad diabetes och en blödningssjukdom, med ett väntat stort barn i magen, och igångsättning pga av detta... då är riskerna många. Till på köpet fick hon feber i slutet av förlossningen och barnet började reagera i magen. Men med ett kort utdrivningsskede,beslut om ett klipp och redan förberett med uppdragna mediciner om hon skulle börja blöda så kom den fina stora pojken ut galant ( vikt 4485g) liksom placenta,  sen började hon blöda, men med snabba insatser och snabb hjälp på rummet så blödde hon inte mer än 1250 ml. Å vad jag är stolt över mina arbetskamrater och det jobb vi gör! Natten fortsatte så intensivt för alla. Jag och min uska sprang sedan snabbt in till vår andra patient, satte ner henne på en förlossningspall och två krystvärkar senare så var den lilla flickan ute, lite tagen med navelsträngen lindad runt både hals och armar, men med lite frottering så började hon skrika efter en stund. Satt kanske 5 minuter i natt och fick i mej en "varma koppen". Men det är efter såna här stökiga nätter med alla dessa kompetenta fantastiska arbetskamrater som jag är så stolt och glad för att jag jobbar med det jag gör och att jag jobbar just där jag är!
När jag vaknade idag redan vid 13.30 tiden så undrade jag först var min baby var i sängen?!!!! Ehh...vad hade jag drömt?!!! Nåväl , kändes i kroppen som om jag sprungit ett maratonlopp under natten ( eller fött barn själv!). Helt slut med andra ord! En promenad till affären för att få lite luft och så hemlagad pizza och ett gott rödvin ikväll....jag är nöjd och belåten!

15 kommentarer:

BP sa...

Jap Susjos ni är helt underbara! Åsså gillar jag verkligen att du aldrig framhäver dig själv som hjälte (trots att du är en hjälte i mina ögon, det ska du veta!!!) utan alltid dina medarbetare. Eloge tjejen! Det är strongt gjort!

Å kvinnan som födde bamsepojken med dessa sjukdomar - herregud - är sååååå stolt över dig och ditt team!

Efter en sådan natt förstår jag att verkligheten är en dröm eller drömmen är verklighet...

Du är fantastisk!!! Skål förresten:-)

Comsi comsa sa...


Fira dig själv tänk på att du står och välkomnar nya människor till vår värld. Stor kram å godnatt ❤

Comsi comsa sa...


Fira dig själv tänk på att du står och välkomnar nya människor till vår värld. Stor kram å godnatt ❤

Ama de casa sa...

Du har verkligen all rätt att känna dig stolt! Och dina kollegor med, såklart. Vilket fantastiskt jobb ni gör - all heder till er!
Kram

Anonym sa...

Vet inte vad jag ska säja! Ni som jobbar natt
på sjukhus är alldeles speciella, och ni som hjälper nya
små varelser in i det verkliga livet är speciellare än andra.
Jag är full av beundran! Allvarligt!

Ruth i Virginia

TantGlad sa...

Beundrar Värkligen ert fantastiska arbete att hjälpa små barn till världen. Ni är underbara.

Skönt att få njuta lite då man kommer hem.

Stor helg kram från mig

House and Garden by Bia sa...

Klart du skall vara stolt över ditt jobb !!...måste vara ett spännande och roligt jobb...men jag förstår att det även kan vara lite jobbigt eller tråkigt ibland också, jag menar om en förlossning inte går bra !...som tur är händer det inte så ofta antar jag ;)). Skönt att få koppla av sen!
Önskar dej en fin och "avkopplande" helg....vi ska på barndop i dag ;))
Kram bia

znogge sa...

Du och dina kollegor har ett otroligt viktigt jobb och jag är imponerad över den arbetsinsats ni gör!

När äldsta dottern föddes fick jag en större blödning och det var ett orosmoment övriga två förlossningar. Men det upprepades inte men nog var det tryggt med den duktiga personalen som fanns omkring en.

Hoppas du får en härlig helg!

Susanne ❤️ sa...

Du ska vara stolt du och dina kollegor gör ett fantastiskt jobb !!
Jag anser att ni är hjältar och beundrar er för ert jobb !!!
Tack för att ni orkar !!
Stor KRAM till dig vackraste !!!

Days By Johanna sa...

Oj vilken förlossning den första var och skön bebis nr börja skrika tills lut :) Ni gör verkligen ett jätte bra jobb. Hade bra barnmorskor när vår plutt kom till världen :)

haha ja den bakterien får man se upp med *s* Ja han bord eåka ut, men han har väl ,ånga fans som röstar :( Många som inte röstar på prestation tyvärr. Vi får hoppas han åker nästa vecka.

Geddfish ♥ sa...

Vilket underbart inlägg, blir nästan tårögd!

Ni är fantastiska ni barnmorskor som hjälper nya människor till världen i allt vad riskmoment innebär!
Var stolt över dig själv! ♥ Ni tillsammans är ett gott team ♥

Lilla jag har fött 4 barn, allt ifrån 2300 till 3990 gram och den ena med navelsträngen runt halsen. SÅ tacksam över duktiga personalen.
Där jag bodde tidigare födde en diabetesmamma en baby på 6 kg.

Lördagskram ♥

Ditte sa...

Ni gör verligen ett otroligt jobb! Och tänk alla föräldrar som kan känna sig trygga med er och er kunskap och att ni finns där för dem och deras nyfödda barn.
Jag kan verkligen förstå din känsla av att ha sprungit ett maratonlopp och tanken över var ditt nyfödda barn fanns.
Hos er på jobbet vill det verkligen till att vara helt närvarande och fokuserad.
Stor eloge till dig och dina arbetskamrater.
Kram!

Anette sa...

Med ett jobb som ditt behövs inte mer spänning i livet. Jag har en svensk väninna som födde barn i Bangkok i tisdags. Här är de lite väl snittvänliga men det håller på att ändras.

Mias Mix sa...

Ni är fantastiska!!! Både ni och alla kvinnor som föder barn. De är ju så små och ömtåliga de små liven som kommer ut. Och många stora risker. Tur att ni finns!
Mitt lilla barnbarn som hade dåligt blodvärde, det har ju bara fortsatt sjunka vecka efter vecka, men nu i onsdags hade det äntligen höjts lite! Känns skönt!

Anni sa...

Tänk så olika förlossningar kan vara och så flexibla ni måste vara! Nog är ni hjältar alltid!